Millaista tietoa koulussa tarvitaan?

Katsaus powerful knowledge -käsitteen suomenkieliseen käyttöön

Kirjoittajat

DOI:

https://doi.org/10.51809/te.146525

Avainsanat:

powerful knowledge, sosiaalinen realismi, kasvatussosiologia, opetussuunnitelmatutkimus, ainedidaktiikka

Abstrakti

Tämä tutkimus käsittelee kasvatustieteen kentällä viimeisen 15 vuoden aikana kehittyneen powerful knowledge -käsitteen suomenkielisiä käännöksiä ja niiden muodostamia tulkintoja alun perin englanninkielisessä tutkimuskirjallisuudessa esiintyneestä käsitteestä. Käsitteen kehittäjinä ovat tulleet tunnetuiksi etenkin koulutussosiologit Michael F.D. Young ja Johan Muller, jotka ovat pyrkineet kirkastamaan koulutiedon merkityksen koulutusta koskevissa keskusteluissa. Young ja Muller ovat kritisoineet tulevaisuustaitoja painottavaa valtavirran koulutuspolitiikkaa ja kuvanneet, miksi on oikeudenmukaista, että kaikilla nuorilla on yhdenvertainen pääsy luotettavan tiedon äärelle. Powerful knowledge -käsitteestä on kuitenkin tehty useita erilaisia, joskus ristiriitaisiakin tulkintoja. Tekemällä katsauksen käsitteen suomenkieliseen käyttöön tämä tutkimus selvittää, miten käsitettä on käytetty kuvaamaan, millaista tietoa koulussa tarvitaan.

Millaista tietoa koulussa tarvitaan? Katsaus powerful knowledge -käsitteen suomenkieliseen käyttöön

Tiedostolataukset

Julkaistu

2024-10-16

Viittaaminen

Niemelä, M. A., & Marjokorpi, J. (2024). Millaista tietoa koulussa tarvitaan? Katsaus powerful knowledge -käsitteen suomenkieliseen käyttöön. Tiede & edistys, 49(3), 14–38. https://doi.org/10.51809/te.146525

Numero

Osasto

Vertaisarvioidut artikkelit