Tunnustaminen ja osallistumisen ehdot sijoitettujen nuorten kertomuksissa
DOI:
https://doi.org/10.51809/te.156609Avainsanat:
kansalaispätevyys, lastensuojelu, sijaishuolto, tunnustusteoria, yhteiskunnallinen osallistuminenAbstrakti
Alaikäisillä nuorilla on oikeus osallistua niin itseään koskeviin kuin yhteiskunnallisiinkin asioihin. Käytännössä erityisesti lastensuojelun piirissä olevien nuorten osallistumismahdollisuudet ovat rajatut. Artikkelissa kysytään tunnustusteorian ohjaamana, miten lastensuojelulaitoksissa asuvien nuorten tarpeet huolenpidosta, arvostuksesta ja kunnioituksesta tunnustetaan ja miten tunnustaminen vaikuttaa heidän mahdollisuuksiinsa osallistua yhteiskunnallisiin asioihin. Aineistona on kolme ryhmähaastattelua, joihin osallistui yhteensä 12 lastensuojelulaitoksiin sijoitettua 15–17-vuotiasta nuorta. Aineisto on analysoitu teoriaohjaavalla temaattisella sisällönanalyysilla. Nuoret kuvaavat kasaantuvia tunnustamattomuuden ja väärin tunnustamisen tilanteita niin perheenjäsenenä, lastensuojelulaitoksen asukkaana kuin kansalaisena. Toistuvat epäreiluuden ja ulossulkemisen kokemukset voivat johtaa arvottomuuden tunteeseen, minkä seurauksena osallistumista ei nähdä merkityksellisenä.
Tiedostolataukset
Julkaistu
Numero
Osasto
Lisenssi
Copyright (c) 2025 Essi Julin, Timo HarrikariVuodesta 2021 eteenpäin
Tiede & edistyksen sisällöt on numerosta 1-2 / 2021 eteenpäin julkaistu lisenssillä:
Creative Commons Nimeä-EiKaupallinen-EiMuutoksia 4.0 Kansainvälinen (CC BY-NC-ND 4.0).
Tutustu lisenssin ehtoihin täällä. Tekijänoikeudet säilyvät tekijällä.
* * *
Vuodet 1976-2020
Tiede & edistyksen tekstit vuosilta 1976-2020 on uudelleenjulkaistu avoimesti seuraavin ehdoin:
Tekstit ja materiaalit ovat vapaasti luettavissa ja käytettävissä sellaisinaan. Tekijänoikeudet ja rinnakkaisjulkaisuoikeudet pysyvät tekijällä. Tekstien ja muun sisällön uudelleenjulkaisuun on pyydettävä lupa tekijältä.