Tunnustaminen ja osallistumisen ehdot sijoitettujen nuorten kertomuksissa

Kirjoittajat

DOI:

https://doi.org/10.51809/te.156609

Avainsanat:

kansalaispätevyys, lastensuojelu, sijaishuolto, tunnustusteoria, yhteiskunnallinen osallistuminen

Abstrakti

Alaikäisillä nuorilla on oikeus osallistua niin itseään koskeviin kuin yhteiskunnallisiinkin asioihin. Käytännössä erityisesti lastensuojelun piirissä olevien nuorten osallistumismahdollisuudet ovat rajatut. Artikkelissa kysytään tunnustusteorian ohjaamana, miten lastensuojelulaitoksissa asuvien nuorten tarpeet huolenpidosta, arvostuksesta ja kunnioituksesta tunnustetaan ja miten tunnustaminen vaikuttaa heidän mahdollisuuksiinsa osallistua yhteiskunnallisiin asioihin. Aineistona on kolme ryhmähaastattelua, joihin osallistui yhteensä 12 lastensuojelulaitoksiin sijoitettua 15–17-vuotiasta nuorta. Aineisto on analysoitu teoriaohjaavalla temaattisella sisällönanalyysilla. Nuoret kuvaavat kasaantuvia tunnustamattomuuden ja väärin tunnustamisen tilanteita niin perheenjäsenenä, lastensuojelulaitoksen asukkaana kuin kansalaisena. Toistuvat epäreiluuden ja ulossulkemisen kokemukset voivat johtaa arvottomuuden tunteeseen, minkä seurauksena osallistumista ei nähdä merkityksellisenä.

Kirjoittajien biografiat

  • Essi Julin, Tampereen yliopisto

    Yhteiskuntatieteiden tiedekunta, tutkijatohtori

  • Timo Harrikari, Helsingin yliopisto

    Sosiaalityön professori, Valtiotieteellinen tiedekunta

Jutun kansi

Tiedostolataukset

Julkaistu

15.11.2025 — Päivitetty 14.11.2025

Numero

Osasto

Vertaisarvioidut artikkelit

Viittaaminen

Julin, E., & Harrikari, T. (2025). Tunnustaminen ja osallistumisen ehdot sijoitettujen nuorten kertomuksissa. Tiede & Edistys, 50(3), 72–89. https://doi.org/10.51809/te.156609