Tiede & edistys 3 / 2024 on julkaistu

2024-10-16

Tiede & edistyksen numero 3/24 on julkaistu! Numeron tutkimusartikkeli käsittelee kouluissa tarvittavaa tietoa katsauksella powerful knowledge -käsitteen käyttöön Suomessa. Joni Jaakolan puheenvuoro tarkastelee teknologisoitunutta hoivatyötä työstäkieltäytymisen näkökulmasta. Lisäksi mukana mm. Raija Sirosen tuore käännös Walter Benjaminin tekstistä “Destruktiivinen luonne”, Maria Kojosen taidetta sekä kriittistä pohdintaa tieteen termityöstä.

Pääkirjoituksessa pureudutaan tällä kertaa tutkimuksen ja tiedejulkaisemisen kielellisiin ja käsitteellisiin kysymyksiin: tiedekeskustelussa puhutaan paljon kotimaisen kielen voiman ja rikkauden vaalimisesta, mutta selvästi vähemmän kielestä käsitteiden käyttönä, luomisena, keksimisenä ja kääntämisenä. Kysymykseksi nouseekin, tarjoavatko tutkimuksen rakenteet todellisuudessa riittävästi tilaa, aikaa ja mahdollisuuksia tieteen käsitteelliselle työlle. Pääkirjoitus arvioi asiaa erityisesti tieteen termityön valossa.

Mikko A. Niemelän ja Jenni Marjokorven vertaisarvioidussa artikkelissa syvennytään koulutiedon merkitykseen avaamalla ”powerful knowledge” -käsitteen suomenkielistä käyttöä. Käsitteen idea on, että tutkimukseen perustuva tieto antaa välineitä ymmärtää maailmaa laajasti sekä valtaa vaikuttaa itseä ja yhteiskuntaa koskeviin asioihin: ilman luotettavaa tietoa ei voi kyseenalaistaa annettua informaatiota. Artikkeli vetää yhteen käsitteen moninaista käyttöä suomenkielisessä keskustelussa ja luo mallin sen eri merkityksistä.

Puheenvuoropalstalla Joni Jaakola pohtii teknologisoituneen hoivatyön suhdetta työstäkieltäytymisen teorioihin. Jaakolan mukaan teknologia ei ainoastaan tehosta hoivatyötä, vaan myös mahdollistaa hiljaisen vastarinnan, jossa hoivatyön tekijät voivat soveltaa teknologisia järjestelmiä omien tulkintojensa mukaisesti.

Numerossa julkaistaan myös tuore käännös Walter Benjaminin tekstistä “Destruktiivinen luonne”. Raija Sirosen kääntämää tekstiä edeltää Aleksi Lohtajan johdatus tähän Benjaminin arvoitukselliseen kirjoitukseen.

Esittelyissä ja erittelyissä syvennytään tällä kertaa Leigh Claire La Bergen teokseen Marx for Cats sekä arkkitehti-ajattelija Sigurd Frosteruksen esseisiin.

Numeron taiteilija on Maria Kojonen, jonka työt nostavat esiin niin veden kuin valokuvankin materiaalisuutta.